Ako okoreniť vašu kuchyňu? Bylinkami.

Ak máte pocit, že vašim kulinárskym výtvorom niečo chýba, skúste použiť takzvané zelené korenie - rôzne bylinky, ktoré jedlám dodajú výraznejšiu chuť a povýšia ich na novú úroveň.
Okrem arómy a chuti sú bylinky prospešné aj pre naše zdravie. Mnohé obsahujú veľké množstvo vitamínu C, napríklad pažítka či trebuľka, ktorá ho má v čerstvých listoch až trikrát viac ako citrón. Tiež v nich môžeme nájsť stopy draslíka, fosforu, železa či vápnika a rovnako aj vitamín A, E a B.

Ale do akého pokrmu pridať akú bylinku? Môžete sa inšpirovať našimi nasledujúcimi tipmi ako použiť bylinky z ponuky nášho eshopu.

Koriander je často využívaný v indickej či arabskej kuchyni. Semená koriandru sa používajú pri nakladaní zeleniny, do karí alebo do perníkov, listy sa využívajú len čerstvé do šalátov, fazuľovej polievky alebo dusených jedál po tepelnej úprave. Medzi jeho priaznivé účinky patrí zvýšenie chuti do jedla, podpora trávenia a tiež ho možno použiť pri hnačkách. Vďaka látke dodecenal sa nazýva aj ľudový penicilín, je pomerne silné antibiotikum. Koriander nájdete napríklad v našom mixe na ryby. 

koriander

Pažítka je našim záhradám veľmi známa rastlina. Čerstvá je skvelá do rôznych nátierok a polievok, sušená sa hodí aj napríklad na ryby. Ako je v úvode spomenuté, obsahuje veľa vitamínu C, ale tiež znižuje krvný tlak a podporuje chuť do jedla. Pažítka je súčasťou mixu na ryby.

pažítka

Mäta prieporná sa dá jednoducho dopestovať aj na balkóne či parapete. Jej výrazná mentolová chuť dopĺňa mnohé sladké pokrmy alebo aj kozí syr, jahňacinu, omáčky a ryby. Čerstvá sa využíva do šalátov, alkoholických nápojov a do čajov, kde sa dá použiť aj sušená. Upokojujúco pôsobí na nervovú sústavu a na trávenie. O mäte u nás nájdete aj detailnejší článok v sekcii blog.

mäta-min

Kôpor s jeho jemnou chuťou sa najčastejšie používa do omáčok, polievok a nátierok alebo pri zaváraní nakladanej zeleniny. Taktiež ho môžete pridať k rybám a plodom mora. Nasekané čerstvé lístky sa hodia aj do šalátov a zeleninových jedál. Je skvelým zdrojom vápnika a má antibakteriálne účinky podobne silné ako cesnak. Samozrejme kôpor nájdete aj u nás na eshope.

kôpor

Petržlenovú vňať v našej kuchyni nachádzame v polievkach, či pri mäse, rybách a na zemiakoch. Jej osobitá aróma je pomerne všestranná. Má močopudné účinky a obsahuje množstvo vitamínov a minerálnych látok, ako napríklad železo a horčík. U nás ju máme v mixe byliniek určenom na mäso.

petržlenová vňať

Senovka grécka alebo pískavica je v našich končinách menej známa korenina. Má horkastú príchuť a silnú vôňu, využíva sa predovšetkým v indickej kuchyni, k mäsu ako je jahňacina alebo do pasty nazývanej basturma (pastirma), ktorou sa potiera sušené mäso. Liečivých účinkov má veľa, priaznivo pôsobí na pohlavnú a dýchaciu sústavu, znižuje hladinu cukru v krvi a podporuje trávenie. Nájdete ju v mixe byliniek na mäso.

senovka grécka

Pór podobne ako pažítka, cibuľa či cesnak obsahuje síru, ktorej vďačí za svoju ostrú chuť. Inde vo svete ho vnímajú skôr ako zeleninu, v Európe sa používa aj ako korenina. Môžeme ho použiť do polievok, omáčok a šalátov. Má antibakteriálne účinky, znižuje riziko niektorých druhov rakoviny, a vďaka obsiahnutej kyseline listovej je skvelý aj pre tehotné ženy. U nás ho máme v mixe byliniek určenom na mäso.

pór

Cesnak má výraznejšiu arómu ako cibuľa, preto je vhodnejšie ho používať m enej. Hodí sa takmer všade- k mäsu, jahňacine a rybám, do polievok, marinád a dressingov ale aj na cestoviny. Tepelne neupravený je známy jeho antibakteriálnymi a antibiotickými účinkami, dokáže znižovať hladinu cholesterolu v krvi a slúži aj ako prevencia proti rakovine. Nájdete ho v našom malom sušenom mixe byliniek.

 

cesnak

Dúfame, že vás naše rady podnietili k tomu, aby ste pri ďalšom varení siahli aj po našich bylinkách a dodali vašim pokrmom jedinečnú chuť. Inšpirovať sa môžete aj receptami v sekcii blog.