Ryžová múka - vhodná pre každého

O tejto zdravej náhrade pšeničnej múky veľa ľudí nevie. Ryžová múka je vhodná do omáčok, krémov, polievok, ale aj na pečenie – cesto z nej je skôr pevnejšie, príliš veľké množstvo múky spôsobuje drobenie cesta. Preto je vhodné miešať ju s inými druhmi múk, ako sú kukuričná či pohánková.

Najlepšia je v kombinácii s múkami s vysokým obsahom bielkovín, ich štruktúry sa pekne dopĺňajú a cesto lepšie drží pokope. V juhovýchodnej Ázii, odkiaľ k nám prišla, je veľmi známa a používajú na výrobu rezancov, sladkostí a dezertov. Je bezlepková, takže je skvelou alternatívou pre osoby s neznášanlivosťou lepku. Ryža je ľahko stráviteľná ale zasýti, a ryžová múka sa správa veľmi podobne. Vyrába sa mletím celých alebo lúpaných zŕn ryže, podľa čoho rozlišujeme hnedú a bielu ryžovú múku. Hnedá múka má vyšší obsah komplexných sacharidov a dôležitých proteínov. Má mierne výraznejšiu orieškovú chuť, oproti tomu bielu takmer necítiť, tá má len veľmi jemnú arómu. O tom, ako sa pestuje naša ryža sme už písali, a táto múka sa melie práve z nej.

 

ryzova muka

 

Nájdeme v nej vitamíny skupiny B (B1-3, kyselina listová), vápnik, mangán či horčík a selén. Má priaznivý vplyv na trávenie, a ak si chcete udržať zdravú hladinu cholesterolu alebo krvného tlaku, určite zvážte zaradenie tejto múky do svojho jedálnička. Pripravuje sa z nej ryžový puding, rôzne sladké (muffiny, palacinky, sušienky a iné koláče) a slané pokrmy, funguje ako zahusťovadlo a tiež je vhodnou prísadou pri pečení chleba.V Iráne je základom pre populárny dezert Ferehni. Môžete ňou vysypať plech pred pečením alebo poprášiť dosku pred vaľkaním cesta. Určite jej dajte pri ďalšom varení alebo pečení šancu pri nahrádzaní múky pšeničnej vo vašich obľúbených pokrmoch. Pri dodržaní správneho postupu ani neucítite rozdiel, zato vaše zdravie sa vám poďakuje.